No. 09-2701

ERIC CARTMAN
PETITIONER,

V.

IKE BROFLOVSKI
RESPONDENT.

ON WRIT OF CERTIORARI
TO THE UNITED STATES COURT OF APPEALS
FOR THE FIFTEENTH CIRCUIT

BRIEF FOR THE RESPONDENT

Team No. 230
Counsel for the Respondent



QUESTIONS PRESENTED

Whether Eric Cartman is correct in asserting that he, a part time blogger, qualifies as a
reporter engaged in the dissemination of news, such that he enjoys a qualified reporter’s
privilege under the First Amendment, despite this Court having renounced the existence
of such a privilege.

Whether Ike Broflovski, a corporate employee who has never spoken publicly about his
employer’s overseas employment practices and who has gone to significant efforts to
preserve his privacy, is transformed into a limited purpose public figure merely by being
the subject of the false blog posting accusing him and his employer of illegal overseas

employment practices.



TABLE OF CONTENTS

QUESTIONS PRESENTED ..ottt s i
TABLE OF CONTENTS ... bbb I
TABLE OF AUTHORITIES ... s \Y
JURISDICTION STATEMENT ..o s vii
STATEMENT OF THE CASE ..o 1

l. SUMMARY OF FACTS ..o 1

II.  PROCEDURAL HISTORY ...ooiiiiiiiiiiii s 2
SUMMARY OF ARGUMENT ..ottt 4
ARGUMENT L.ttt b e e e nne s 6

l. THIS COURT SHOULD AFFIRM THE DECISION OF THE COURT OF
APPEALS AND REQUIRE CARTMAN TO DISCLOSE THE IDENTITY OF
HIS SOURCE BECAUSE THE FIRST AMENDMENT DOES NOT CREATE A
QUALIFIED REPORTER’S PRIVILEGE, AND EVEN IF IT DID, CARTMAN
DOES NOT QUALIFY AS AREPORTER.......ccciiiiiiiiiie e 6

A. Because the United States Supreme Court Has Held That the First Amendment
Does Not Provide a Qualified Immunity to Reporters, Cartman’s Attempt to
Manufacture Such Immunity FailS...........ccooiiiiiiii e 6

B. Even If the First Amendment Provided a Qualified Privilege to Reporters,
Cartman Is Not a Reporter and His Actions Do Not Warrant Protection ............... 9

i. Cartman, as a Blogger, is Not a Reporter Warranting Constitutional
e 0] (=01 1o o OSSO ORP TR URURRRRSPN 9

ii. Even If Bloggers Are Considered Reporters, Cartman Was Not Engaged
in the Dissemination of News, Therefore, He is Ineligible to Assert a
RepOrter’s PriVIIEOE........cov i 12

C. If Cartman Is Found to be a Reporter Protected Under the First Amendment,
Broflovski Has Shown that Good Cause Exists to Overcome this Privilege........... 13

Il.  THIS COURT SHOULD AFFIRM THE DECISION OF THE COURT OF
APPEALS BECAUSE BROFLOVSKI HAS NEITHER INVITED PUBLIC
ATTENTION, ATTEMPTED TO INFLUENCE OTHERS, VOLUNTARILY



INJECTED HIMSELF INTO A PUBLIC CONTROVERSY, NOR
MAINTAINED CONTINUING ACCESS TO THE MEDIA, AND
ACCORDINGLY, CANNOT BE CONSIDERED A PUBLIC FIGURE ............... 16

Although the Supreme Court has Not Articulated a Precise Test for Determining
the Public or Private Status of a Litigant, the Court’s Emphasis on the Importance
of Voluntary Participation in a Public Controversy and Access to the Media
Forecloses the Possibility that Broflovski is a Public Figure..........cccccooiiiiiininnene 17

Because Broflovski Lives His Life in an Entirely Private Manner, He Is Not a
Limited Purpose Public Figure Under the Most Faithful Iteration of the Supreme
Court’s Guiding Principles, the Test Advanced by the Second Circuit Court of

N o] T | OSSR 21

i. Broflovski Has Neither Invited Attention to Himself Nor Attempted to
INFIUENCE OtNEIS.....eeieeee e 23

ii. Because There Was No Public Controversy Involving Broflovski or
Citrus’ Mumbai Factory Prior to Cartman’s Defamatory Posting,
Broflovski Cannot be Considered to Have Injected Himself into Such a
CONIIOVEISY ...ttt ees 23

iii. Broflovski Has Not Assumed a Position of Prominence in Any Aspect of
His Life, Including Any Potential Controversy Related to Citrus’
Overseas EmMployment PractiCes.........ccovvvevvvieeiieie et 26

iv. Broflovski Has Never Enjoyed Regular Access to the Media, and Has
Not Personally Used the Media Throughout the Pendency of the
Controversy Created By Cartman’s Defamatory Posting..............c.c...... 27

C. Although He Should Not be Required to Meet the Actual Malice Standard of Proof,

Broflovski Can Demonstrate that Cartman Published the Blog Posting in Reckless
Disregard of its Falsity, Satisfying this Element of His Claim............................ 28

CONGCLUSION ...t b et e bt eabe b e nnees 30



TABLE OF AUTHORITIES

Constitutional Provisions

U.S. CONSE @MENG. V1 ..ottt 9
U.S. CONSE @MENG. V...t 9
Statutes

oo T S O 1V 1 T (o RSSO SSSRRRI 9
FEA. R. CIV. P 26(0) cvvovveeeeeveeeeeeeeeeeeseeeeeeee s eseees s ees e s es e es e es e eeseeeseees e as e ee e e s es e es e esres 9
oo T R 3 4 o TR ot () PR SSSRRI 9
Free Flow of Information Act, H.R. 2102, 110th Cong. (2007) ........ccceeiierieererieene e 7
Free Flow of Information Act, H.R. 985, 111th Cong. (2009) ........cccccvvvirrivereiiieieere e 7,10, 12

Supreme Court Cases

Associated Press v. Nat'l Labor Relations Bd., 301 U.S. 103 (1937)......cccevveveviieieee e 8
Branzburg v. Hayes, 408 U.S. 665 (1972)......ccccceiieiiee et 6,7,8
Curtis Publ’g Co. v. Butts, 388 U.S. 130 (1967) ...cccecceririeiirieieienie e 17,18, 22
Gertz v. Welch, 418 U.S. 323 (1974) ...cvoiieee ettt 17,18, 19, 22
Hutchinson v. Proxmire, 443 U.S. 111 (1979) ....oooveiiie ettt 19, 22
Lovell v. Griffin, 303 U.S. 444 (1938) .....ccoiiiiiieieieieie ettt 10
New York Times Co. v. Sullivan, 376 U.S. 254 (1964) .........cccevveveiieiirereeieseese e 17, 28, 29
Rosenblatt v. Baer, 383 U.S. 75 (1966) .......ccccveiueiiereeiesiesieeie e e sae s ste e see e eneessae e eneennens 17
Time, Inc. v. Firestone, 424 U.S. 448 (1976).......cccecieiieiiieiieie e seesieseese e see e ae e 17
Wolston v. Reader’s Digest Assn., Inc., 443 U.S. 157 (1979) ....ccoovvveieeiecie e 22, 26

Circuit Court of Appeals Cases

Carey v. Hume, 492 F.2d 631 (D.C. Cir. 1974) ....ccoiiieieee e e 14,15, 16



Contemporary Mission, Inc. v. New York Times Co., 842 F.2d 612 (2d Cir. 1988)..........c..coc..... 26

Cummins v. Suntrust Capital Mkts., Inc., No. 07 Civ. 4633, 2009 WL 2569127 (2d Cir. Aug. 20,

2000) ..ottt e ettt ettt e ettt ettt st e et ee ettt 24
Foretich v. Capital Cities/ABC, Inc., 37 F.3d 1541 (4th Cir. 1994)......cccccceveiiveieieireeene 27, 28
Garland v. Torre, 259 F.2d 545, 548 (2d Cir. 1958) ........cccviiieiiieiiiie e se e 14
Gonzales v. Nat'l Broad. Co., 194 F.3d 29 (2d Cir. 1998) ......ccceiiveviiieiieie e ce e se e 12
In re Grand Jury Proceedings, 810 F.2d 580 (6th Cir. 1987) ......cccccccviiieriviieiieie e 7,8
In re Madden, 151 F.3d 125 (3d Cir. 1998.).....ccuuiiiiiiiieie e 13
In re Petroleum Products Antitrust Litig., 680 F.2d 5 (2d Cir. 1982) .......cccccvvivevveieiieieee e 14
Lerman v. Flynt Distrib. Co., Inc., 745 F.2d 123 (2d Cir. 1984)........cccccevveiviiveieiinsnnns 22,23, 24
McKevitt v. Pallasch, 339 F.3d 530 (7th Cir. 2003) .......ccceiiiiieiieiieie e 7
Reuber v. Food Chem. News, Inc., 925 F.2d 703 (4th Cir. 1991)......cccoieiiiieiiieie e 26
Riley v. City of Chester, 612 F.2d 708 (3d Cir. 1979.) ...ecoviieiieecereee e 14
Von Bulow v. Von Bulow, 811 F.2d 136 (2d Cir. 1987) ......cccccveieiieerieiie e eee e sie e 12
Zerilli v. Smith, 656 F.2d 705 (D.C. Cir. 1981)...... v eeeeee e e 14, 15

District Court Cases

Alder v. Conde Nast Publ’ns, Inc., 643 F. Supp. 1558 (S.D.N.Y. 1986).......c.cccceevrvrrrverrrneennnn, 26
Calvin Klein Trademark Trust v. Wachner, 129 F. Supp. 2d 248 (S.D.N.Y. 2001)......... 24, 25, 28
Naantaanbuu v. Abernathy, 816 F. Supp. 218 (S.D.N.Y. 1993) .....c.ccceviiiieieiecee e 22,23

State Court Cases
In re Farber, 394 A.2d 330 (N.J. 1978)......coiiiiiiiiiriieieee et 7

O’Grady v. Superior Court, 44 Cal. Rptr. 3d 72 (Cal. Ct. App. 2006) ........ceeovrvrvrirriiennn. 10, 11



Periodicals and Other Authorities

Joseph S. Alonzo, Restoring the Ideal Marketplace: How Recognizing Bloggers as Journalists
Can Save the Press, 9 N.Y.U. J. Legis. & Pub. Pol’y 751 (2006) ........cccccervververierieeneeieseennes 10

Stephanie J. Frazee, Bloggers as Reporter: An Effect-Based Approach to First Amendment
Protections in a New Age of Information Dissemination, 8 Vand. J. Ent. & Tech. L. 609

(200B)... e e, 10
James C. Goodale et. al., Reporter's Privilege, 925 PLI/Pat 160 (2008)...........................9,15
Paul Marcus, The Reporter’s Privilege: An Analysis of the Common Law, Branzburg v. Hayes,
and Recent Statutory Developments, 25 Ariz. L. ReVv. 815 (1983) ......cccccevvviriinnniien e 14
Merriam Webster's Collegiate Dictionary (10th ed. 1997).......ccouviiiiiiii e, 27
Senator Arlen Spector, Introduction of FFIA to the Senate (Feb. 13, 2009)........ccccoceviniieiiennnne 8

Carol J. Toland, Internet Journalists and the Reporter’s Privilege: Providing Protection for
Online Periodicals, 57 U. Kan. L. ReV. 461 (2009)........cccciviiiriiereiieseesie e e esie e sieeaens 11,13

Cydney Tune & Marley Degner, Blogging and Social Networking: Current Legal Issues, 961
PLI/PAt 113 (2000)........eeeeeeeeoeeeseeeseeseesesseesees s sseese st sse s s en s sse s s 10

Vi



JURISDICTION STATEMENT

A formal Statement of Jurisdiction has been omitted in accordance with the Rules of the

Washington College of Law’s Burton D. Wechsler First Amendment Moot Court Competition.

vii



STATEMENT OF THE CASE

. SUMMARY OF FACTS

In 2006, Ike Broflovski accepted a position as Director of Research & Development at
Citrus, a consumer electronics company operated under the leadership of his brother, Kyle
Broflovski. (J.A. at 2-3.) On August 7, 2006, Kyle Broflovski held a moderately-attended press
conference announcing ke Broflovski’s hiring. (J.A. at 3.) At this press conference, Kyle
Broflovski expressed his enthusiasm over Ike’s hire, praising his ability to expand Citrus’
business, but characterizing Ike as “a little shy,” and “the man behind the curtain.” (J.A. at 3.)
Ike Broflovski attended the press conference, but made only one statement, saying “Thank you
for the warm welcome, Kyle, and I look forward to pushing Citrus, its employees, and its
products to new heights.” (J.A. at 3.) The Associated Press released a story on the press
conference, which was printed in several newspapers. (J.A. at 3.) Since this press conference,
Ike Broflovski has not given any interviews and is rarely seen in public, although his brother
occasionally praises his work in interviews with the media. (J.A. at 3.)

Eric Cartman is the sole proprietor of an electronic sales and repair shop in the state of
Washoe. (J.A. at4.) Three-and-one-half years ago, Cartman created a blog that covers celebrity
gossip and politics, which he operates on a part-time basis to supplement his income. (J.A. at 4.)
He maintains the blog, which has accumulated an audience of approximately 100,000 readers, on
a third-party server, Bloggeroo. (J.A. at4.) OnJuly 8, 2008, Cartman published a story on his
blog, The Sludge Report, accusing Ike Broflovski and Citrus of forcing employees in Citrus’
Mumbai, India, factory to work sixteen hours per day, seven days per week, in “slave-like
conditions.” (J.A. at 5-6.) Cartman also posted a picture seemingly depicting Broflovski

walking through the factory yelling at workers. (J.A. at5.) Although Cartman had access to



software used to detect photographic forgeries, he did not use this software to scan the
photograph before publishing it on his blog. (J.A. at 7.) Subsequent discovery during the course
of litigation produced evidence that this photograph was likely doctored. (J.A. at7.)

Cartman received this information and photograph on July 7, 2008, in an email sent by an
anonymous source he cited as “Professor Chaos.” (J.A. at5.) The email was sent to Cartman’s
personal email address, which Cartman provided on his blog, inviting readers to send messages
with tips and information. (J.A. at5.) On his blog, Cartman states that all persons who send
information to this email address “will be treated as confidential sources unless otherwise
requested.” (J.A. at5.) Although Cartman cited his source anonymously as “Professor Chaos,”
Cartman knew the informant personally, and had received information from him in the past.
(J.A. at5))

After Cartman’s “story” broke, it quickly attracted the attention of the mainstream media.
(J.A. at 6.) Keith McRiley, the host of a cable news show, covered the story and named
Broflovski the recipient of his nightly “Most Heinous Individual in the Galaxy” award. (J.A. at
6.) McRiley also encouraged his viewers to boycott Citrus. (J.A. at 6.) Citrus’ stock dropped by
25%, and numerous retailers pulled Citrus products from their shelves. (J.A. at 6-7.) Broflovski
responded to the allegations through his attorney, who told the media, “The photograph posted
on that site is a total fabrication, and Ike Broflovski will soon seek civil justice against its authors
ina court of law.” (J.A.at7.)

. PROCEDURAL HISTORY

On September 20, 2008, Ike Broflovski filed suit against Eric Cartman in Superior Court

for the State of Silverado, alleging that Cartman’s publication of false information accusing

Broflovski and his employer of human rights violations defamed Broflovski. (J.A. at 1.)



Cartman removed the case to the United States District Court for the Western District of
Silverado. (J.A. at 1.) After removal to the District Court, the parties engaged in discovery, and
Broflovski deposed the manager of the Mumbai factory and several of his top engineers. (J.A. at
8.) Broflovski also emailed all Citrus employees to request information regarding the identity of
Cartman’s source, but his attempt was unsuccessful. (J.A. at 8.) Broflovski moved the District
Court to compel discovery, requesting that Cartman be required to disclose the identity of the
anonymous source who provided Cartman with the false information upon which Cartman based
his published allegations. (J.A. at 1.) Cartman opposed disclosure and moved for summary
judgment. (J.A. at2.) On January 27, 2009, the District Court denied Broflovski’s motion to
compel discovery and granted Cartman’s motion for summary judgment. (J.A. at 2.)

On February 5, 2009, Broflovski filed a timely notice of appeal to the Court of Appeals
for the Fifteenth Circuit. (J.A. at 22.) On May 14, 2009, the Court of Appeals held that the
District Court erred, both in denying Broflovski’s motion to compel discovery and in granting
Cartman’s motion for summary judgment. (J.A. at 32.) The Court of Appeals reversed the
District Court’s judgment, and remanded the case for further proceedings. (J.A. at 32.) Cartman
petitioned for a writ of certiorari, which was granted by the United States Supreme Court on

August 24, 2009. (J.A. at 33.)



SUMMARY OF ARGUMENT

In his attempt to avoid disclosing the identity of his anonymous source, Cartman attempts
to redefine Supreme Court precedent holding that a qualified reporter’s privilege does not exist
under the First Amendment. Cartman bases his argument on a faulty interpretation to limit a
well-established rule. This Court should not follow Cartman’s faulty logic and should affirm the
ruling of the Court of Appeals.

However, even if this Court agrees that a qualified reporter’s privilege exists under the
First Amendment, the Court should reject Cartman’s attempt to broaden the definition of a
journalist to include the vague, amorphous status of blogger. Blogging has never been
considered journalism by a court of law because doing so would create serious practical
problems in determining who has standing to assert a privilege.

Even if blogging is considered journalism, there are still further requirements to qualify
for the privilege, which Cartman cannot satisfy. Cartman is only a part-time blogger, operating
on an unpredictable third party server, with a relatively small number of readers. His conduct
does not satisfy the conduct requirement to establish a reporter’s right to protection because he
did not have preexisting intent to publish news when he received Professor Chaos’ email.

Finally, even if Cartman is considered a reporter entitled to a qualified privilege, Ike
Broflovski has shown good cause to overcome this privilege. The identity of Cartman’s
confidential source is both relevant and essential to Broflovski’s defamation claim. Additionally,
Broflovski has exhausted all other reasonable means of alternative discovery and compelled
disclosure is appropriate.

Further, this Court should affirm the Court of Appeals’ ruling that Broflovski is not a

limited purpose public figure, and accordingly, need not to prove actual malice to support his



defamation claim against Cartman. Under this Court’s precedents, the most central consideration
in determining whether an individual is a public figure or limited purpose public figure is that
individual’s own purposeful actions thrusting himself into the public eye.

Broflovski has never purposely injected himself into the public for any purpose.
Although he accepted gainful employment, and as a result, posted his name and picture on his
employer’s website, Broflovski is shy and reclusive. Unlike his brother, who has used the media
from time to time to publicize Citrus’ business developments, Broflovski has never affirmatively
reached out through the media to express his opinions on any topic, much less his corporate
employer’s overseas employment practices. The only time Broflovski has ever spoken publicly
was at a press conference his brother conducted to announce his hire. At that press conference,
Broflovski limited his remarks to a single sentence, thanking his brother for his kind words of
introduction. Cartman cannot transform the reclusive Broflovski into a public figure simply by
shining a false light on this entirely private individual.

Broflovski also meets the additional elements of the test to determine a litigant’s public
or private status set out by the Second Circuit Court of Appeals. The Second Circuit’s test,
which faithfully articulates Supreme Court precedent, compels the conclusion that Broflovski is
a private citizen. He did not invite attention to himself, nor did he attempt to influence the
public. And before Cartman published his defamatory blog posting, there was no controversy
regarding Broflovski or Citrus’ employment practices in Mumbai, India. Further, an individual
must take some affirmative action to “assume” a position of prominence. Broflovski’s reclusive
lifestyle forecloses the possibility that he is a public figure. Accordingly, this Court should

affirm the decision of the Fifteenth Circuit Court of Appeals.



ARGUMENT

l. THIS COURT SHOULD AFFIRM THE DECISION OF THE COURT OF
APPEALS AND REQUIRE CARTMAN TO DISCLOSE THE IDENTITY OF HIS
SOURCE BECAUSE THE FIRST AMENDMENT DOES NOT CREATE A
QUALIFIED REPORTER’S PRIVILEGE, AND EVEN IF IT DID, CARTMAN
DOES NOT QUALIFY AS A REPORTER.

Cartman, a part-time blogger, claims that he is protected by a qualified reporter’s
privilege under the First Amendment and that he may refuse to comply with the court-ordered
disclosure of Professor Chaos’ identity. However, it is well-established that no such privilege
exists under the First Amendment. Assuming, arguendo, that the First Amendment includes
such a privilege, Cartman does not qualify as a reporter and was not engaged in the
dissemination of news. Finally, assuming Cartman is a reporter with qualified immunity,
Broflovski has shown that good cause exists to overcome this presumption of immunity.

A. Because the United States Supreme Court Has Held That the First Amendment
Does Not Provide a Qualified Immunity to Reporters, Cartman’s Attempt to
Manufacture Such Immunity Fails.

Cartman attempts to ignore the majority opinion in Branzburg v. Hayes, 408 U.S. 665
(1972), and uses a tenuous interpretation of Justice Powell’s concurring opinion to narrow the
majority’s holding and set a precedent this Court never intended. Id. at 709. The District Court
accepted this flawed reasoning and agreed that Branzburg is limited to criminal proceedings and
affords qualified immunity to reporters in civil actions. This interpretation fails, first because it
diverges from the majority’s opinion, and second, because it incorrectly characterizes Justice
Powell’s concurrence.

The Court in Branzburg considered whether a reporter has an obligation to respond to
grand jury subpoenas and answer questions in the same manner as a private citizen. 1d. at 682.

The reporter in Branzburg argued that his First Amendment rights would be infringed if he was



forced to disclose the identity of a confidential source. 1d. at 680. The Court held that “the
Constitution does not, and never has, exempt the newsman from performing the citizen’s normal
duty.” Id. at 691. The First Amendment does not grant reporters a special testimonial privilege.
Id. at 690. Lower courts have consistently applied this holding and have refused to grant
reporters such a testimonial privilege. See, e.g., In re Farber, 394 A.2d 330, 333 (N.J. 1978);
McKevitt v. Pallasch, 339 F.3d 530, 531-532 (7th Cir. 2003); In re Grand Jury Proceedings, 810
F.2d 580, 584 (6th Cir. 1987).

In one of the first judicial reactions to the Branzburg decision, the Supreme Court of New
Jersey found that the Branzburg holding clearly rejected a First Amendment right for reporters to
claim privilege when courts compel discovery. In re Farber, 394 A.2d at 333. United States
Circuit Courts of Appeals have also closely followed Branzburg. The Seventh Circuit declined
to recognize the existence of a First Amendment privilege for reporters, and chastised the
suggestion that the First Amendment created a qualified reporter’s privilege as “audacious.”
McKevitt, 339 F.3d at 531-32. The Sixth Circuit has also refused to abrogate from the holding in
Branzburg. See In re Grand Jury Proceedings, 810 F.2d at 584 (holding a television journalist
must comply with a court order to release video tapes for identification of confidential sources).
Moreover, an understanding that Branzburg expressly rejected a privilege for reporters based in
the First Amendment is not limited to the judicial branch.

Congress has also recognized that the Court rejected an interpretation of the First
Amendment which would provide a qualified immunity for reporters. In reaction to this judicial
pronouncement, Congress has attempted to create a federal shield law. See, e.g., Free Flow of
Information Act, H.R. 985, 111th Cong. (2009); Free Flow of Information Act, H.R. 2102, 110th

Cong. (2007). Senator Arlen Spector introduced the Free Flow of Information Act (“FFIA”),



demonstrating a Congressional recognition that the Constitution does not provide journalists
immunity from court compelled discovery. Senator Spector, Introduction of FFIA to the Senate
(Feb. 13, 2009). Implicit in these Congressional attempts to manufacture a reporter’s privilege is
an understanding that there is no qualified immunity for reporters based on the First Amendment.
Both Cartman and the District Court base their assertion that Branzburg established a
First Amendment qualified reporter’s immunity on the concurring opinion of Justice Powell.
(J.A. at 10.) Their defective interpretation posits that Justice Powell’s concurrence limited the
Branzburg holding to criminal proceedings. (J.A. at 10.) But this interpretation fails because the
concurring opinion carries no weight, and also because it misinterprets the language of Justice
Powell’s concurrence. As the Sixth Circuit recognized, “Justice Powell’s concurring opinion is
entirely consistent with the majority opinion, and neither limits nor expands upon its holding.”
In re Grand Jury Proceedings, 810 F.2d at 585. Justice Powell did not differentiate between
criminal and civil cases; he merely indicated that reporters are not without constitutional rights.
Branzburg, 408 U.S. at 709. Moreover, the majority opinion unambiguously held that the First
Amendment would not serve as protection for reporters who claim to be burdened by the
enforcement of civil statutes. Id. at 682. The decision in Branzburg was a reiteration and an
affirmation of the Court’s holding in Associated Press v. Nat’l Labor Relations Bd., 301 U.S.
103 (1937), which held that a newspaper publisher had no special immunity for civil
proceedings. Id. at 132-133. Justice Powell’s concurrence in Branzburg merely illustrates the
importance of protecting reporters from investigations conducted in bad faith. Branzburg, 408
U.S. at 707-708, 710. The Court in Branzburg went on to say that states are free to respond with

interpretations of their own state constitutions and to create state shield laws. 1d. at 706.



As of November, 2008, thirty-four states had enacted shield statutes protecting reporters.
James C. Goodale et. Al., Reporter’s Privilege, 925 PLI/Pat 160, 170 (2008). Washoe, the state
where Cartman lives and publishes his blog, has not enacted a shield statute. (J.A. at 4, 25.) In
addition to state shield laws, there are several other protections already established for reporters.
Goodale, supra, at 170-71. For example, both the Federal Rules of Criminal Procedure and the
Federal Rules of Civil Procedure include protections for reporters. See Fed. R. Crim. P. 17(c)
(limiting the types of materials that are subject to subpoenas); Fed. R. Civ. P 26(c), (d) (giving
courts the discretion to deny or limit discovery if it is determined to be unreasonable, overly
inconvenient, or able to be obtained elsewhere). Additionally, the Fifth and Sixth Amendments,
U.S. Const. amend. V; U.S. Const. amend. VI, protect against self incrimination and provide
individuals with the right to a fair trial. These remedies are more than sufficient to protect
reporters.

To serve his own means, Cartman falsely interprets and erroneously gives weight to
Justice Powell’s concurrence in Branzburg. It is well-established that the First Amendment does
not provide a qualified reporter’s privilege. Furthermore, with all the remedies and protections
already available to genuine reporters, a First Amendment right is unnecessary. Cartman must
not be allowed to subvert Supreme Court jurisprudence and reinterpret the Constitution.

B. Even If the First Amendment Provided a Qualified Privilege to Reporters,
Cartman Is Not a Reporter and His Actions Do Not Warrant Protection.

While the definition of journalist is constantly evolving, bloggers have never been
included in that definition. Furthermore, Cartman’s lacked the intent to disseminate of news,
which is required for the privilege to attach.

i. Cartman, as a Blogger, is Not a Reporter Warranting Constitutional
Protection.



After brashly presuming the Court’s willingness to abandon its holding in Branzbug,
Cartman alleges that his status as a blogger qualifies him as a reporter. He further asserts that he
was engaged in the dissemination of news, entitling him to First Amendment protection.
However, the term “reporter” should not be applied to bloggers without imposing specific
guidelines, which Cartman could not meet. The District Court held that journalists outside the
traditional forms of media should be protected by the First Amendment. (J.A. at 11, citing Lovell
v. Griffin, 303 U.S. 444, 452 (1938)). Although some expansion of the definition of a news
reporter may be warranted in light of the expansion of traditional media, extending the definition
of reporter to include bloggers is inappropriate, and raises serious Constitutional concerns.

As the way information is shared continues to change, it becomes increasingly difficult to
define “journalist.” See Stephanie J. Frazee, Bloggers as Reporter: An Effect-Based Approach to
First Amendment Protections in a New Age of Information Dissemination, 8 Vand. J. Ent. &
Tech. L. 609, 627 (2006). The evolution of information technology is one reason behind the
multiple failures in passing a federal shield statute. Free Flow of Information Act, HR 985,
111th Cong. (2009). To date, there are no published cases deciding whether a blogger is a
reporter. Cydney Tune & Marley Degner, Blogging and Social Networking: Current Legal
Issues, 961 PLI/Pat 113, 129 (2009).

One California court has outlined certain factors to consider when deciding whether an
internet journalist should be afforded the same protections as traditional print and broadcast
journalists. See Joseph S. Alonzo, Restoring the Ideal Marketplace: How Recognizing Bloggers
as Journalists Can Save the Press, 9 N.Y.U. J. Legis. & Pub. Pol’y 751 (2006) (discussing
O’Grady v. Superior Court, 44 Cal. Rptr. 3d 72 (Cal. Ct. App. 2006), and the factors required to

fall under California’s shield law). Although the court in O’Grady did not specifically address

10



bloggers, the court suggested three factors to consider when determining whether a blogger is a
reporter: (1) the number of articles published per week; (2) the presence of a permanent address;
and (3) the number of visitors to the blog. O’Grady, 44 Cal. Rptr. 3d at 99-105; see also Carol J.
Toland, Internet Journalists and the Reporter’s Privilege: Providing Protection for Online
Periodicals, 57 U. Kan. L. Rev. 461, 485 (2009) (discussing the O’Grady factors).

In O’Grady, the petitioners operated what they declared to be an “online news
magazine,” where they published news and information relating to Apple computers and
software. 44 Cal. Rptr. 3d at 77. The petitioners updated their site on a daily basis, and
published fifteen to twenty items per week for eleven years. Id. The petitioners operated their
site at their own web address for four years and had an average of 300,000 unique visitors each
month. 1d. The court in O’Grady held that petitioner’s online publication met the necessary
criteria to warrant protection of a shield statute. 1d. at 105.

The facts that supported a judicial determination that the petitioners were journalists in
O’Grady contrast starkly with those in the case at bar. Although Cartman updates his blog every
evening, the record is silent as to the number of items he publishes per week. Further, while the
petitioners in O’Grady had been in operation for eleven years, Carman’s blog has only been
active for three and one-half years. (J.A. at 4.) Also unlike the petitioners in O’Grady, who
operated their own server, and thus could guarantee its continued operation, Cartman operates
his blog on a third-party server run by Bloggeroo. (J.A. at 4.) There is nothing to indicate that
this is a permanent server that can guarantee Cartman’s continued operation. Finally, the
petitioners in O’Grady received 300,000 unique visitors per month, while Cartman has only

accumulated 100,000 readers over the past three-and-one-half years. (J.A. at 4.) Based on these

11



differences, Cartman’s blog should not be afforded the same protection as the online news
magazine in O’Grady because it would not qualify for protection under California’s shield law.
In addition to failing the test set out by the O’Grady court, Cartman fails to meet the

requirements for protection under the proposed FFIA. The FFIA defines a “covered person” as
one who regularly gathers and reports information for a substantial portion of their livelihood or
substantial financial gain. Free Flow of Information Act of 2009, 84(2). Cartman is merely a
part-time blogger who operates The Sludge Report to supplement his primary source of income
as a sole proprietor of an electronic sales and repair shop. (J.A. at 4.) Consequently, Cartman
would not be protected even if the FFIA had been enacted.

ii. Even If Bloggers Are Considered Reporters, Cartman Was Not Engaged

in the Dissemination of News, Therefore, He is Ineligible to Assert a
Reporter’s Privilege.

Assuming that some bloggers might be reporters who are entitled to specialized First
Amendment protection, these reporters must still meet certain requirements with respect to their
conduct before protection is warranted. As the District Court noted, the qualified reporter’s
privilege applies only when the reporter intends to use information from an anonymous source in
the disseminations of news, and such intent existed at the time the information was obtained.
(J.A. at 12, citing Gonzales v. Nat’l Broad. Co., 194 F.3d 29, 35 (2d Cir. 1998); Cf. Von Bulow v.
Von Bulow, 811 F.2d 136, 142-43 (2d Cir. 1987). Cartman cannot satisfy these requirements.

Cartman cannot reasonably argue that he intended to disseminate information as news
when he received Professor Chaos” email. On his blog, Cartman provided a link to his personal
e-mail address, where he received the correspondence from Professor Chaos. (J.A. at5.) It
would be absurd to believe Cartman has a predetermined intent to publish every email he

receives in his personal account. Furthermore, the material Cartman disseminates through his

12



blog cannot be considered news. Celebrity gossip is mere entertainment, not news, and as such,
should not be afforded the protection of a reporter’s privilege. In re Madden, 151 F.3d 125, 130
(3d Cir. 1998). The record indicates that Cartman’s blog focused, at least in part, on celebrity
gossip sent to him by his readers. (J.A. at 4-5.) Because Cartman is aware of the influx of reader
contributions, and the possibility that they relate to celebrity gossip, he cannot form the intent to
disseminate news at the point of receipt of each email. In re Madden, 151 F.3d at 130.
Cartman’s contention that he is a reporter is meritless, because “hyperbolic self-proclamation
will not suffice as proof that an individual is a journalist.” 1d.

In conclusion, blogging is too vague a category to warrant Constitutional protection.
Toland, supra, at 482. Endowing bloggers with special protections would allow “anyone with
access to the internet to become part of the press.” 1d. As a blogger, Cartman does not qualify
as a reporter for protection under the First Amendment. But even if bloggers were protected,
Cartman’s conduct does not warrant the reporter’s privilege because he lacked the intent to
publish news when he first received Professor Chaos’ email.

C. If Cartman Is Found to be a Reporter Protected Under the First Amendment,
Broflovski Has Shown that Good Cause Exists to Overcome this Privilege.

As the Court of Appeals correctly noted, Broflovski has met the burden needed to
overcome any potential qualified immunity. The District Court agreed that the identity of
Professor Chaos was relevant to Broflovski’s claim. (J.A. at 13.) However, the District Court
did not agree that Professor Chaos’ identity was essential to the claim, or that Broflovski had
exhausted all other sources of discovery. (J.A. at 13-14.) Because the District Court’s
determinations were in error, Cartman should be compelled to disclose the identity of his source.

Broflovski’s burden is not as onerous as the District Court concluded. Generally, courts

are less protective over representatives of the media in defamation actions when the

13



representative is the defendant. Paul Marcus, The Reporter’s Privilege: An Analysis of the
Common Law, Branzburg v. Hayes, and Recent Statutory Developments, 25 Ariz. L. Rev. 815,
854 (1984). When courts apply the reporter’s privilege in civil actions, the majority use a
balancing test to determine when the privilege should be overcome. See, e.g., In re Petroleum
Prods. Antitrust Litig., 680 F.2d 5, 7-8 (2d Cir. 1982); Zerilli v. Smith, 656 F.2d 705, 712 (D.C.
Cir. 1981); Riley v. City of Chester, 612 F.2d 708, 716-17 (3d Cir. 1979.). This balancing test
has its origin in the pre-Branzburg case, Garland v. Torre, 259 F.2d 545 (2d Cir. 1958). Id. at
548. This test consists of three prongs which the moving party must satisfy before a court will
compel discovery. The moving party must show that: (1) the information sought is highly
material and relevant to the claim; (2) the information is necessary or critical to the claim; and
(3) the moving party has exhausted all other means and the sought-after information is
unavailable from alternative sources. See Carey v. Hume, 492 F.2d 631, 636-38 (D.C. Cir. 1974)
(discussing the implications of Garland).

Broflovski has satisfied all three prongs of this test. First, Professor Chaos’ identity is
extremely relevant to Broflovski’s defamation claim because it is indicative of the level of care
necessary under the circumstances. As the court in Carey recognized, “knowledge of the identity
of the alleged sources would logically be an initial element in the proof of any [libel or
defamation action].” Carey, 492 F.2d at 637 (compelling disclosure of an anonymous source in
a libel action). The court understood that it would be extremely difficult to provide evidence
beyond what was known to a plaintiff. 1d. In libel and defamation cases it is often important to
show that the defendant misreported what his source provided or that the source itself should not

have been relied upon. Id.

14



To evaluate the second factor, courts weigh the interests served by the disclosure of the
source’s identity against the interest in maintaining confidentiality. 1d. Courts often draw a
distinction in civil cases where a journalist is a party to the action. See, e.g., Zerilli, 656 F.2d at
714; Carey, 492 F.2d at 635-36. In these cases, the balance tips in favor of disclosure. Zerilli,
656 F.2d at 714; Carey, 492 F.2d at 635-36. In defamation cases, courts find the interests of
professional reputation, financial impact of the statements, and implications on career stability to
carry great weight. See, e.g., Carey, 492 F.2d at 632-33; Garland, 259 F.2d at 547. Under this
interest-balancing test, Broflovski prevails.

Like the plaintiffs in Carey and Garland, Broflovski’s professional reputation has been
attacked, the financial impact on Citrus and its stockholders is ominous, and Broflovski, along
with all Citrus employees, is forced to wonder whether future employment exists. Following
Cartman’s blog entry and the subsequent coverage on Keith McRiley’s cable news show, Citrus’
stock dropped 25%, numerous retailers pulled Citrus products from their shelves, and Citrus’
image was quite possible irrevocably damaged. (J.A. at 6-7.)

Finally, Broflovski satisfies the third prong of the Garland test. Although the District
Court found that Broflovski had not exhausted all sources of alternative discovery, this is not
dispositive. (J.A. at 13.) While courts have found in favor of non-moving parties when no
attempts at alternative discovery have been made, and against a moving party that argues
alternative discovery would be futile, costly, and time consuming, these can be distinguished
from the case at bar. See Zerilli, 656 F.2d at 714; Goodale, supra, at 190. In Zerilli, the court
found that there were only four possible sources of information and because the appellants had
made no attempt to conduct dispositions on any of them, the court ruled in favor of the non-

moving party. 656 F.2d at 125-26. Alternatively, in Carey, the court held that when the

15



alternative sources of discovery are numerous it was not necessary to exhaust all other methods.
492 F.2d at 632 (suggesting that if the alternative sources number less than sixty, depositions
might be a prerequisite to compelled discovery). In Carey, the individual seeking disclosure was
an upper-level employee of the United Mine Workers of America (“UWMA”) who was accused
in a newspaper article of engaging in inappropriate conduct. Id. The employee sued the
journalist for libel. The journalist refused to disclose identity of his source, but admitted that his
source was an employee of the UWMA. Id. at 633. The court held that even though it might be
possible for an employer to track down a source within their own company, it was not necessary
when there were a substantial number of employees that would have to be addressed, creating an
imposing discovery burden. Id. at 638-39. Broflovski’s case is more like Carey than Zerilli.
Unlike in the plaintiff in Zerilli, Broflovski conducted several depositions and sent out a
company-wide email in an attempt to determine the identity of Cartman’s source. (J.A. at 8.)
Like the employer in Carey, whose employees were too numerous to question individually,
Broflovski has made significant attempts to discover the identity of Cartman’s source, and
should not be required to make any further showing. Following the reasoning in Carey, while it
may be possible to ascertain the identity of the source without compelling Cartman’s disclosure,
because this poses such a great burden, Broflovski’s previous unsuccessful attempts at discovery
through depositions and e-mail inquiries are sufficient to satisfy the exhaustion requirement.
Broflovski has shown, and the Court of Appeals agreed, that even if Cartman is protected
by a First Amendment qualified reporter’s privilege, there is good cause to overcome it.
Broflovski, as the moving party, has met the burden to support a finding in favor of court-

compelled discovery.

1. THIS COURT SHOULD AFFIRM THE DECISION OF THE COURT OF
APPEALS BECAUSE BROFLOVSKI HAS NEITHER INVITED PUBLIC

16



ATTENTION, ATTEMPTED TO INFLUENCE OTHERS, VOLUNTARILY
INJECTED HIMSELF INTO A PUBLIC CONTROVERSY, NOR MAINTAINED
CONTINUING ACCESS TO THE MEDIA, AND ACCORDINGLY, CANNOT BE
CONSIDERED A PUBLIC FIGURE.

In a landmark decision, New York Times Co. v. Sullivan, 376 U.S. 254 (1964), the United
States Supreme Court announced the dawning of a new era in free speech law. Defining the
limits of constitutional protections for speech and the press in certain defamation actions, the
Court held that public officials must prove that the allegedly defamatory statement was made
with actual malice, not mere negligence. Id. at 279-80. In the years since the New York Times
decision, this rule has become more nuanced and has expanded to include public figures and
limited purpose public figures, providing greater protection for speech and the press while
recognizing the constitutional importance of privacy and preservation of reputation for private
individuals. See, e.g., Time, Inc. v. Firestone, 424 U.S. 448 (1976); Gertz v. Welch, 418 U.S. 323
(1974); Curtis Publ’g Co. v. Butts, 388 U.S. 130 (1967); Rosenblatt v. Baer, 383 U.S. 75 (1966).
This body of case law, as further developed by Circuit Courts of Appeals, compels the
conclusion that Broflovski is not a limited purpose public figure with respect to the events
underlying his claim, and should not be forced to satisfy the “actual malice” standard of proof.
A. Although the Supreme Court has Not Articulated a Precise Test for Determining
the Public or Private Status of a Litigant, the Court’s Emphasis on the
Importance of Voluntary Participation in a Public Controversy and Access to
the Media Forecloses the Possibility that Broflovski is a Public Figure.
The Supreme Court has consistently emphasized the importance of protecting speech and
ensuring that the press enjoys sufficient “breathing space” to enable the efficient dissemination
of information to the public, but it has also recognized that “[t]he need to avoid self-censorship

by the news media is . . . not the only societal value at issue,” in defamation cases. Gertz, 418

U.S. at 341; see also New York Times, 376 U.S. at 301 (Goldberg, J., concurring) (recognizing

17



that because the “[p]urely private defendant has little to do with the political ends of a self-
governing society,” the Constitution does not insulate defamatory statements directed against
“the private conduct of a public official or private citizen”). In Curtis, the Court underscored the
traditional importance of weighing the plaintiff’s own acts in determining his or her status as a
public or private actor. 388 U.S. at 154. The Court instructed that a plaintiff’s own actions
influence this determination, requiring courts to investigate “whether [the plaintiff] has a
legitimate call upon the court for protection in light of his prior activities and means of self
defense.” 1d. (emphasis added) (citations omitted).

In Gertz, the Court considered whether an attorney who represented the family of a
murder victim in a civil suit should be considered a public figure for purposes of a defamation
suit brought by the attorney after a publisher printed an article defaming the attorney. 418 U.S.
at 332. To reach their conclusion that the attorney was not a public figure despite having
acquired some notoriety and public recognition, the Court engaged in two inquiries. First, the
Court considered whether the victim of the alleged defamation could remedy the injury by taking
advantage of “available opportunities to contradict the lie or correct the error and thereby . . .
minimize [the falsehood’s] adverse impact on reputation.” Id. at 344. The Court noted that
public officials and public figures “usually enjoy significantly greater access to the channels of
effective communication,” while private individuals are “more vulnerable to injury,” and thus,
require the greater protection against defamation found in the traditional negligence standard. Id.
Second, and more importantly, the court recognized “a compelling normative consideration
underlying the distinction between public and private defamation plaintiffs.” 1d. The Court
reasoned that public figures, who “thrust themselves to the forefront of particular public

controversies in order to influence [the public]” are less deserving of protection from defamation.

18



Id. at 345. While the Court hypothesized that “it might be possible for someone to become a
public figure through no purposeful action of his own,” the Court cautioned that these
“involuntary public figures must be exceedingly rare.” 1d. (emphasis added).

Similarly, in Hutchinson v. Proxmire, 443 U.S. 111 (1979), the Court held that a
researcher who received federal funding to support his work and was subsequently singled out as
a recipient of the “Golden Fleece of the Month Award” by a senator attempting to publicize what
he perceived to be wasteful government funding, was not a limited purpose public figure. Id. at
135-36. The senator argued that the researcher should be considered a limited purpose public
figure because the researcher’s receipt of public funds was documented in local newspapers, and
because he used the media to defend himself in response to the announcement of the “Golden
Fleece Award.” 1d. at 134. But the Court rejected this argument, reasoning that the researcher
“did not thrust himself or his views into public purpose to influence others.” 1d. at 135.
Additionally, characterizing the public controversy as concern over public expenditures, the
Court noted that the researcher “at no time assumed any role of public prominence.” Id. Finally,
the Court stated that the researcher’s limited connection to the media, both in news articles
noting his receipt of federal funds and in press coverage of his response to the award, did not
warrant classification as a public figure. Id.

Applying the Court’s suggestion that a plaintiff’s public or private status can be
determined by looking at the individual’s access to and use of effective channels of
communication and his choice to inject himself into a public controversy, it is clear that
Broflovski is not a public figure. The District Court found that Broflovski was “shy and [did]
not enter the limelight.” (J.A. at 3.) Unlike the attorney in Gertz, who knowingly chose to

represent a client who might attract negative attention, Broflovski has never taken any steps to

19



purposely increase his public visibility. Even when his brother held a “moderately-attended”
press conference to announce Broflovski’s hiring with Citrus in 2006, Broflovski simply thanked
his brother for the introduction and said that he “look[ed] forward to pushing Citrus, its
employees, and its products to new heights.” (J.A. at 3.) This press conference is strikingly
similar to the limited press coverage the researcher received when the local press announced his
receipt of federal funding to support his work. In both instances, the press coverage each
plaintiff received prior to the defamatory remarks was minimal, merely announcing a recent
development in each plaintiff’s career. And as the Court instructed in Hutchinson, a smattering
of negative publicity upon an otherwise private person does not transform him into a public
figure. Instead, he must take some affirmative action to warrant his loss of private status.

In the nearly three years between the date of the Citrus press conference and the date of
Cartman’s defamatory publication, Broflovski never gave interviews to the press, and was rarely
seen in public. (J.A. at 3.) The only purposeful action Broflovski has taken to expose himself to
the public stems from his posting of contact information, “including [his] telephone, e-mail,
mailing address, and a head shot photograph” on the Citrus corporation’s website, along with
other executives. (J.A. at4.) As the Court of Appeals correctly noted, this is standard business
practice. (J.A. at29.) Because Broflovski has never called a press conference or given
interviews to the press before or after the defamatory remarks were published, it can hardly be
claimed that Broflovski enjoyed or made use of effective channels of communication. And even
after Cartman’s defamatory blog posting, Broflovski valued his privacy to such an extent that he
chose not to personally appear in the media, but spoke through his lawyer. (J.A. at 30.) This
makes him less visible to the public than the researcher in Hutchinson who personally spoke with

the press but was still deemed to have preserved his status as a private figure. While his brother

20



occupied a position of prominence in the media, Broflovski made a deliberate choice to preserve
his privacy, and accordingly, Cartman cannot satisfy the first inquiry suggested by the Gertz
Court, a showing that the plaintiff enjoyed significant access to the media.

However, the Court in Gertz noted that the second inquiry, whether a plaintiff has invited
public attention by thrusting himself into the forefront of a public issue, is the more important
issue. Broflovski has never engaged in any discussion with the general public. Unlike the
researcher in Hutchinson who interacted with the public to a limited extent because he published
his findings, or the attorney in Gertz who had long been involved in community affairs,
Broflovski has kept himself largely hidden from the public, and has not invited the public into
his life, opinions, or actions. While public officials and public figures voluntarily expose
themselves to a greater risk of defamation in exchange for their position of influence over the
public, Broflovski has done nothing to jeopardize his private status. And although the Gertz
Court theorized that it might be possible for an individual to become a public figure against his
will, the Court recognized that this is extremely rare, and did not provide guidance as to how one
might become an involuntary public figure. Broflovski has taken greater care to shield himself
from the prying eye of the public than either of the plaintiffs in Gertz or Hutchinson, and under
the Supreme Court’s instructions, he should not be forced to meet the heightened burden of the
actual malice standard, which is more appropriate for those who seek out the power, prestige,
and influence that comes to public officials and public figures.

B. Because Broflovski Lives His Life in an Entirely Private Manner, He Is Not a

Limited Purpose Public Figure Under the Most Faithful Iteration of the
Supreme Court’s Guiding Principles, the Test Advanced by the Second Circuit
Court of Appeals.

Although the various Circuit Courts of Appeals have relied on New York Times and its

progeny to create different tests to determine the public/private status of defamation plaintiffs,

21



the test advanced by the Second Circuit, which closely resembles the test from the Fourth
Circuit, see Naantaanbuu v. Abernathy, 816 F. Supp. 218, 224 (S.D.N.Y. 1993) (recognizing
similarity between the Second and Fourth Circuits’ tests), lays its foundation most solidly in the
Supreme Court’s precedents. Recognizing that the Supreme Court’s decisions “provide a frame
to determine what constitutes a ‘limited purpose public figure,”” the Second Circuit created a
four-part test that requires a defendant in a defamation case to prove that the plaintiff has

(1) successfully invited public attention to his views in an effort to influence

others prior to the incident that is the subject of litigation; (2) voluntarily injected

himself into a public controversy related to the subject of the litigation; (3)

assumed a position of prominence in the public controversy; and (4) maintained

regular and continuing access to the media.
Lerman v. Flynt Distrib. Co., Inc., 745 F.2d 123, 136-37 (2d Cir. 1984). The language of the
Lerman test draws directly from the Supreme Court’s foundational First Amendment cases. See,
e.g., Curtis, 388 U.S. at 155 (analyzing public/private status by considering whether plaintiff
engaged in “purposeful activity amounting to a thrusting of his personality into the “vortex’ of an
important public controversy”); Gertz, 418 U.S. at 345 (considering whether plaintiff “thrust
[himself] to the forefront of a particular public controversy,” or “voluntarily exposed [himself],”
to a greater risk of defamatory falsehood); Hutchinson, 443 U.S. at 135 (asking whether plaintiff

77 Gk

“thrust himself or his views into public controversy to influence other,” “assumed any role of
public prominence,” in the controversy or enjoyed “regular and continuing access to the media”);
Wolston v. Reader’s Digest Assn., Inc., 443 U.S. 157, 167 (1979) (considering whether plaintiff
“engaged the attention of the public in an attempt to influence the resolution” of an issue of
public controversy). Thus, each prong of this test demonstrates unequivocally that Broflovski

cannot be considered a limited purpose public figure with respect to the issue at stake in this

litigation.

22



I. Broflovski Has Neither Invited Attention to Himself Nor Attempted to
Influence Others.

The first element of the Lerman test requires the defendant to prove that the plaintiff
successfully invited public attention to his or her views in an attempt to influence others. See
Naantaanbuu, 816 F. Supp. at 225 (recognizing that voluntariness “as it relates to a public figure
requires a fairly high degree of affirmative conduct on the part of a plaintiff”). In Lerman, the
plaintiff was found to satisfy this element, because she wrote controversial books discussing
sexual inequality and urged her readers to confront sexual double-standards. 745 F.2d at 137.
The court noted that the plaintiff successfully “[sought] publicity both for herself and her books
[as] part and parcel of her professional endeavors . . . to call attention to her writings and
disseminate her views on current sexual standards.” Id. To further her career as a writer and to
advance her ideological position on gender roles, the plaintiff in Lerman “purposely surrendered
part of what would have been her protectable privacy rights.” 1d.

Cartman cannot demonstrate that Broflovski ever invited attention to himself, or
attempted to influence others, either before or after the incident described in Cartman’s
defamatory writings. Unlike the plaintiff in Lerman, who actively sought out publicity to
generate interest in herself and her books, Broflovski has purposely avoided speaking to the
public. (J.A. at 3.) Broflovski’s own brother referred to him as “the man behind the curtain,”
(J.A. at 3), indicating that Broflovski worked behind the scenes and did not play a visible role in
Citrus’ operations. And because Broflovski has never spoken publicly on any issues, much less
issues of public concern, he cannot be considered to have invited attention to himself or
attempted to sway public opinion or influence others.

ii. Because There Was No Public Controversy Involving Broflovski or
Citrus’ Mumbai Factory Prior to Cartman’s Defamatory Posting,

23



Broflovski Cannot be Considered to Have Injected Himself into Such a
Controversy.

A public controversy is defined as “any topic upon which sizeable segments of society
have different, strongly held views.” Lerman, 745 F.2d at 138. But the existence of a broad
controversy that did not involve the particular defamation plaintiff prior to the publication of the
allegedly defamatory remarks will not support a finding of a public controversy. See, e.g.,
Calvin Klein Trademark Trust v. Wachner, 129 F. Supp. 2d 248 (S.D.N.Y. 2001); Cummins v.
Suntrust Capital Mkts., Inc., No. 07 Civ. 4633, 2009 WL 2569127 (2d Cir. Aug. 20, 2009). In
Cummins, the court considered whether the Chief Executive Officer of an electronics company
was a public figure with respect to certain stock option grants. Id. at *1. The court noted that at
the time the allegedly defamatory remarks were printed, approximately twenty news stories
involving many different corporations had been published discussing improper option grants and
other illegal stock practices. Id. at *11. But none of these stories specifically involved the
plaintiff or his company. Id. When the court considered whether a public controversy involving
the plaintiff existed, the court reasoned that “[t]he existence of a broad public controversy
concerning stock options practices that was never tied to the plaintiff or [his corporation] prior to
the publication of the [allegedly defamatory remarks] would not sufficiently implicate the
plaintiff for purposes of considering him a limited purpose public figure.” Id. at *12.

Similarly, in Calvin Klein, the court framed the public controversy inquiry narrowly,
asking whether there was a public controversy specifically concerning the defamation
counterclaimant’s conduct, rather than whether there was any general controversy about conduct
of that nature. 129 F. Supp. 2d at 252. The court found that there was not a public controversy

concerning the content of the defamatory statements, which related to counterfeit goods, because

24



prior to the publication of the allegedly defamatory statements, the only preexisting controversy
related to design and distribution practices. Id.

Although Cartman occasionally commented about Citrus and Kyle Broflovski in his blog
prior to his publication of the defamatory remarks at issue in this litigation, no public controversy
existed before the July 8" post. Through his blog, Cartman has attempted to draw attention to
large companies engaging in international trade. (J.A. at 4.) To further this goal, Cartman
sometimes posted stories about Kyle Broflovski and Citrus. (J.A. at4.) But this type of
generalized controversy cannot support a finding of a public controversy. Just as the preexisting
generalized controversy about stock option policies at issue in Cummins was insufficient to show
that a public controversy existed with respect to the specific plaintiff and his corporation accused
of engaging in illegal stock option activities, Cartman’s general disdain for corporations
operating abroad cannot support a finding that a public controversy involving Citrus existed prior
to Carman’s July 8" blog posting.

Additionally before the July 8" post, Cartman’s blog occasionally posted stories about
Kyle Broflovski, but not Ike. (J.A. at 4.) As the court in Calvin Klein instructed, the
preexistence of a different controversy, involving different people and issues, cannot be used to
support a finding of a public controversy. Thus, even if any controversy existed about Kyle
Broflovski or American corporations and their employment practices abroad, neither Ike
Broflovski nor Citrus’ employment practices in Mumbai, India were ever in controversy before
this posting. Further, because Cartman knew that many of his readers would not recognize Ike
Broflovski—because he had not been a player in any previous discussion or controversy—he
took pains to identify Ike Broflovski for his readers. (J.A. at 6.) If Ike Broflovski was a public

figure or was involved in any preexisting public controversy, this type of introduction would

25



have been unnecessary. But because Cartman’s previous commentary about Citrus focused on
Kyle Broflovski, there was no public controversy involving Ike Broflovski or his involvement in
Citrus’ employment practices in Mumbai, India. Accordingly, Cartman cannot satisfy the
second element of the Lerman test, that Broflovski voluntarily injected himself into a public
controversy related to the subject of the litigation.
iii. Broflovski Has Not Assumed a Position of Prominence in Any Aspect of
His Life, Including Any Potential Controversy Related to Citrus’
Overseas Employment Practices.

Because Broflovski has consistently shunned fame and notoriety, and prior to this
litigation, was a largely unknown figure outside of the Citrus world, Cartman cannot show that
Broflovski assumed a position of prominence in any potential public controversy. Individuals
who have been found to have assumed positions of prominence were typically well-known
within their limited community before the events described in the allegedly defamatory
publication. See, e.g., Wolston, 443 U.S. at 167 (refusing to classify an individual as a public
figure when he was merely “involved in or associated with a matter that attract[ed] public
attention” and was “dragged unwillingly into the controversy”); Reuber v. Food Chem. News,
Inc., 925 F.2d 703, 709 (4th Cir. 1991) (plaintiff self-described as “eminent in his field”);
Contemporary Mission, Inc. v. New York Times Co., 842 F.2d 612, 618 (2d Cir. 1988) (plaintiffs
self-described as “celebrities, almost household words™); Alder v. Conde Nast Publ’ns, Inc., 643
F. Supp. 1558, 1565 (S.D.N.Y. 1986) (relying on “[plaintiff’s] very stature in the journalistic
community” to conclude that she held a position of prominence).

Unlike celebrities or individuals with such stature in their field that their every move may
create a public sensation, Broflovski was widely unknown before Cartman’s defamatory posting.

While an unwelcome spotlight was shone on Broflovski after Cartman’s posting, even after the

26



posting was made public Broflovski cannot be characterized as having assumed a position of
prominence because he continued to take steps to preserve his anonymity. The very phrase
*assumed a position of prominence” implies a willingness or purposeful taking-on of notoriety
and fame. See Merriam Webster’s Collegiate Dictionary 70 (10th ed. 1997) (defining the verb
*assume” as “to take to or upon oneself,” or to “put on, don”). Because Broflovski was never
active in any discussion about American corporations’ employment practices generally, or
Citrus’ operations in Mumbai, he did not voluntarily assume any prominence with respect to this
issue. If a reporter could artificially manufacture an individual’s prominence within a
controversy simply by publishing a false and misleading news article about them, then anyone
and everyone could be considered a public figure.
iv. Broflovski Has Never Enjoyed Regular Access to the Media, and Has

Not Personally Used the Media Throughout the Pendency of the

Controversy Created By Cartman’s Defamatory Posting.

As previously discussed, Broflovski has never made regular use of the media to publicize
himself or his beliefs. (J.A. at 3.) Prior to Cartman’s defamatory blog posting, Broflovski had
never sought out the media, and did not enjoy regular access to the media. Even after the
remarks were published and the media requested a response, Broflovski did not personally access
the media, instead, he delivered a one sentence message through his attorney, denying the
validity of the photograph, and announcing that he would seek civil justice to clear his name.
(J.A. at 7.) His decision to respond in this manner injected himself less into the public eye than
the researcher in Hutchinson, who chose to respond personally.

Furthermore, courts have differentiated between a defamation plaintiff’s proactive use of
the media to promote himself or his views, and use of the media to respond and rebut the

defamatory claim. In Foretich v. Capital Cities/ABC, Inc., 37 F.3d 1541 (4th Cir. 1994), the

27



court considered whether two defamation plaintiffs had exercised access to effective channels of
communication such that they might be considered limited purpose public figures when they
gave interviews to the press, attended press conferences, and spoke on television shows
defending themselves and their son against allegations of child abuse. 1d. at 1545. The court
reasoned that an individual who uses the media to make “reasonable public replies to [the
defamatory allegations,” is not transformed into a public figure. 1d. at 1558; see also Calvin
Klein, 129 F. Supp. 2d at 252 (*“An individual does not forfeit the protections against defamation
and libel accorded to private persons simply because he or she is forced to respond publicly to
the allegedly defamatory or libelous statements themselves.”). Because Broflovski’s use of the
media was far more limited than the plaintiffs’ in Foretich or Hutchinson, and Broflovski
responded through his attorney, further deescalating his access to media, Cartman cannot satisfy
the final Lerman factor.

C. Although He Should Not be Required to Meet the Actual Malice Standard of

Proof, Broflovski Can Demonstrate that Cartman Published the Blog Posting in
Reckless Disregard of its Falsity, Satisfying this Element of His Claim.

As the Court of Appeals correctly noted, there is at least enough evidence to support a
finding of Cartman’s negligence with respect to his July 8", 2008 blog posting. (J.A. at 30.)
While Broflovski can undoubtedly make a showing of negligence on the facts in this case, which
would entitle him to relief if this Court affirms the Court of Appeals’ finding that he is a private
individual, a reasonable jury might also conclude that these facts demonstrate that Cartman acted
with reckless disregard for the falsity of Professor Chaos’ information.

In New York Times, the Court held that the record showed, “at most a finding of
negligence in failing to discover the misstatements” in an advertisement submitted to the paper.

376 U.S. at 288. The defendant in New York Times received an advertisement for print that made

28



false claims about a Southern politician’s record dealing with racial integration. Id. at 256.
Although the Times had previously printed stories that included facts which tended to contradict
claims made in the advertisement, the paper published the story without checking its contents
against their files. Id. at 287. The Court explained that “[t]he mere presence of the stories in the
files does not, of course, establish that the Times ‘knew’ the advertisement was false.” Id. The
individuals responsible for checking the factual assertions in the advertisement “relied upon their
knowledge of the good reputation of many of those whose names were listed as sponsors of the
advertisement, and upon [a] letter from [a well-known newspaper executive,] known to them as a
responsible individual.” Id.

Unlike the plaintiff in New York Times, who premised his argument on facts that could
only potentially support a finding of negligence, here, Broflovski can likely show that Cartman
acted in reckless disregard of the truth. First, in the early 1960’s, when the advertisement at
issue in New York Times was published, reporters worked without access to the computer
databases, making fact-verification and searches of earlier news stories much more difficult. The
Times’ failure to verify the accuracy of the advertisement by comparing it with the paper’s own
previous publications is much less egregious than Cartman’s failure to run a simple software
application which would have demonstrated that the photograph in question was likely falsified.
Cartman had access to this type of software, but chose to close his eyes to the likelihood that his
information was wrong. (J.A. at 7.) The sheer bulk of news the Times reported coupled with a
lack of technology to enable easy searches of prior publications excuses their error, and
underscores Cartman’s blatant, willful desire to blindly publish whatever information he could

use to further his own opinions in reckless disregard for its truth.

29



Moreover, the employees tasked with verifying the accuracy of the advertisement at issue
in New York Times relied on the certification of numerous well-known figures, including
A. Philip Randolph and more than sixty-four others, that the statements were accurate. But
Cartman relied on a single source, Professor Chaos, whose credibility is unknown to the world.
Even if Professor Chaos were a credible person upon whose word Cartman could rely, his
decision to place his faith in a single individual’s word smacks of an indifference to, and a desire
to remain blissfully ignorant of, the truth. In short, Cartman’s actions were far more egregious
than the publisher in New York Times, and contrast sharply with the level of care that should be
expected from professionals. This could allow a jury to conclude that Cartman’s decision not to
dig deeper into the allegations against Broflovski was not mere negligence, but instead, a

reckless decision to publish information he knew or should have known was likely untrue.

CONCLUSION

For the aforementioned reasons, Ike Broflovski respectfully requests that this Court
affirm the decision of the Fifteenth Circuit Court of Appeals.
September 29, 2009

Respectfully submitted,

Team No. 230
Counsel for the Respondent

30



	QUESTIONS PRESENTED
	TABLE OF CONTENTS
	TABLE OF AUTHORITIES
	JURISDICTION STATEMENT
	STATEMENT OF THE CASE
	I. SUMMARY OF FACTS
	II. PROCEDURAL HISTORY

	 SUMMARY OF ARGUMENT
	ARGUMENT
	I. THIS COURT SHOULD AFFIRM THE DECISION OF THE COURT OF APPEALS AND REQUIRE CARTMAN TO DISCLOSE THE IDENTITY OF HIS SOURCE BECAUSE THE FIRST AMENDMENT DOES NOT CREATE A QUALIFIED REPORTER’S PRIVILEGE, AND EVEN IF IT DID, CARTMAN DOES NOT QUALIFY AS A REPORTER.
	i. Cartman, as a Blogger, is Not a Reporter Warranting Constitutional Protection.
	ii. Even If Bloggers Are Considered Reporters, Cartman Was Not Engaged in the Dissemination of News, Therefore, He is Ineligible to Assert a Reporter’s Privilege.


	II. THIS COURT SHOULD AFFIRM THE DECISION OF THE COURT OF APPEALS BECAUSE BROFLOVSKI HAS NEITHER INVITED PUBLIC ATTENTION, ATTEMPTED TO INFLUENCE OTHERS, VOLUNTARILY INJECTED HIMSELF INTO A PUBLIC CONTROVERSY, NOR MAINTAINED CONTINUING ACCESS TO THE MEDIA, AND ACCORDINGLY, CANNOT BE CONSIDERED A PUBLIC FIGURE.


